سابسیژن در واقع عمل جدا سازی لایه هایی از پوست است که در اثر اسکار یا ضایع پوستی بهم چسبیده اند این عمل کوچک نوعی عمل زیبایی شمرده می شود. بعد از یک التهاب یا آسیب در قسمتی از بدن ممکن است اسکار یا جوشگاه به وجود آید. اگر التهاب در نزدیکی مفاصل به وجود آید حتی ممکن است اختلالی در دامنه حرکتی مفصل ایجاد شود.

سابسیژن

اسکار چگونه به وجود می آید؟

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن اسکار بر روی پوست وجود دارد، اما التهاب‌های پوستی از قبیل آبله مرغان، جوش غرور جوانی، سوختگی درجه ۳، محل گزش حیوانات، محل برش جراحی قبلی و عفونت‌های عمقی پوست می توانند باعث ایجاد اسکار شود.

سابسیژن با جداسازی لایه هایی از پوست که به هم پیوند خورده اند و باز گرداندن آنها به حالت اول موجب تغییر اندازه اسکار و نزدیک کردن رنگ اسکار به رنگ پوست می شود و همین امر باعث افزایش دامنه حرکتی عضو مبتلا به اسکار می گردد.

توجه داشته باشید که هرچه اندازه اسکار کوچک تر و عمق التهاب کم‌تر باشد طول درمان آن نیز کوتاهتر می شود و بالعکس هرچه عمق و اندازه اسکار بیشتر باشد زمان بیشتری برای درمان لازم است.

سابسیژن می تواند برخی از مشکلات پوستی را درمان کند این درمان در عین حال موجب تولید کلاژن و الاستین مجدد خواهد شد. ترمیم پوست پس از انجام عمل سابسیژن به سبب تولید کلاژن و الاستین موجب بهبود ظاهر اسکار خواهد شد. درمان انواع مختلف اسکار مانند اسکار باقی مانده از آکنه، اسکار ناشی از سلولیت، آکنه‌های عمیق پوستی با تشخیص پزشک توسط سابسیژن امکان پذیر است و می تواند نتایج مطلوبی نیز در برداشته باشد. اما همین عمل کوچک زیبایی و مفید، دارای معایب و عوارضی هم ممکن است باشد که معمولا پس از عمل با آن مواجه می شویم.

عوارض سابسیژن چیست؟

سابسیژن به دلیل بریدن بافت فیبروتیک با مقدار کمی درد و خونریزی همراه است به همین دلیل برای جلوگیری از درد پیش از شروع عمل، موضع را بی حس می کنند. در روش قدیمی چون از سوزن نوکور برای سوراخ کردن‌ پوست استفاده می شد ممکن بود جوشگاه‌های خطی در بعضی محل‌ها باقی بماند. طبعاً این روش قدیمی برای رفع اسکار ایده‌آل نبود.

در روش جدید با استفاده از کانولا علاوه بر برطرف شدن اسکار به نحوی فرآیند جوانسازی پوست نیز انجام می پذیرد و تقریبا معایب روش قدیمی رفع شده است اما همچنان عوارض جانبی بعد از سابسیژن وجود خواهد داشت.

درد و تورم از عوارض جانبی معمول بعد از سابسیژن حتی با روش کانولا است که با مسکن و کمپرس تخفیف می‌یابد. کبودی در محل سابسیژن عارضه دیگری است که به دلیل مصرف آسپرین، ایندومتاسین، وارفارین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون (در صورتیکه از یک هفته پیش توسط پزشک تجویز شده باشد) به وجود خواهد آمد.

در کل عمل سابسیژن یکی از موثرترین روش ها برای رفع اسکار و نیز رفع جای جوش است که به شکل معمول به جز درد و تورم و کبودی هیچ عارضه‌ی حاد دیگری در پی ندارد.