لیزر موهای زائد یکی از روش‌های بهبود زیبایی ظاهری در صورت و سایر بخش‌های بدن به شمار می‌رود. با توجه به استقبال بخش قابل توجهی از افراد از این روش، فهرست کاملی از آنچه می‌بایست در مورد لیزر موهای زائد بدانید را برای شما جمع‌آوری نمودیم.
چنانچه هرگونه اطلاعات تکمیلی در خصوص لیزر موهای زائد برای شما پیش آمد، با ما تماس بگیرید.

لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است ؟

اخیرا شایعاتی به وجود امده مبنی بر این که لیزر موهای زائد موجب ایجاد سرطان می‌شود. لازم به ذکر است تاکنون مدرک علمی دال بر سرطان زا بودن لیزر بدست نیامده است. قدرت نفوذ لیزر موهای زائد به اندازه نیم تا ۱ سانتی متر است و بگونه ای تنظیم شده است که به فولیکول‌ها و ریشه مو برسد و فقط آن‌ها را از بین ببرد و نمیتواند به بافت‌های دیگر و عمیق‌تر نفوذ کند.

تاثیر لیزر موهای زائد بر بارداری

یکی از نادرست ترین باورهای رایج درباره لیزر موهای زائد این است که این روش درمانی باعث ناباروری می‌شود یا اگر در دوران بارداری انجام شود روی جنین تاثیر منفی می‌گذارد. این در حالی است که عمق نفوذ اشعه این نوع لیزر داخل پوست تنها تا حد ریشه موهاست و اصلا اشعه به اندازه ای داخل بدن نفوذ نمی‌کند که با لایه دوم پوست هم برسد چه برسد به این که بخواهد روی ارگان‌های داخلی تاثیر منفی بگذارد.

بهتر است بدانید تا کنون هیچ تحقیقی در هیچ کجای دنیا نتوانسته است این مساله را اثبات کند به عبارت ساده‌تر با این که توصیه به انجام ندادن هر نوع لیزر در دوران بارداری می‌شود اما ممنوعیتی برای لیزر موهای زائد در این دوران وجود ندارد.

برای لیزر موهای زائد چند جلسه لازم است و چه مقداز فاصله بینشان باید باشد ؟

به طور کلی میتوان گفت تعداد جلسات لیزر موهای زائد مورد نیاز برای حذف موهای زائد و رسیدن به نتیجه مورد نظر از ۶ تا ۸ جلسه درمانی متغییر است در این حالت میان جلسات لیزر موهای زائد در حدود ۳ تا ۸ هفته باید فاصله باشد که بستگی به عوامل مختلف دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است :

  1. قسمتی از بدن که قرار است تحت لیزر درمانی قرار گیرد و طول مدت چرخه رشد طبیعی موهای آن ناحیه.
  2. نوع پوست
  3. سن
  4. میزان کاهش تراکمی که در نظر گرفته شده است
  5. جنسیت
  6. واکنش بدن هر فرد به طور اختصاصی نسبت به لیزر درمانی

آیا لیزر موهای بدن درد دارد ؟

امروزه امکان داشتن تجربه یک لیزر موبری بدون درد دست یافتنی شده است. معمولا در این روش درمانی احساس بیماران چیزی شبیه به بند انداختن است. در صورتی که حساسیت پوست شما بیش از حد باشد میتوان برای این درمان از ژل‌های بی حسی استفاده کرد.
انواع روش‌های بی حسی شامل : روش‌های سرد کردن تماسی پوست / مکش پنوماتیک / کرم‌های بی حسی موضعی
بهترین روش ایجاد بی دردی در لیزر موهای زائد استفاده از روش‌های کولینگ یا سرد کننده پوست است که به نام لیزر سرد نیز شناخته می‌شود. هر چه سیستم خنک کننده بهتر عمل کند درد لیزر کمتر است.

لیزر موهای صورت

لیزر پوست صورت به منظور بهبود کیفیت آن انجام می‌شود. انواعی از لیزرها برای پوست صورت استفاده میشوند که لیزر موهای زائد یکی از انهاست. هدف پرتوهای لیزر، رنگدانه‌های تیره مو و در واقع از بین بردن ریشه موها است.

این روش در چندین جلسه متوالی و تنها در عرض چند دقیقه کوتاه انجام می‌شود و شما را به رویای رسیدن به یک پوست صاف و زیبا یک قدم نزدیک‌تر می‌کند. لیزر موهای صورت در زنان به شکل پرز یا کرک هستند و وابسته به ژنتیک افراد رنگ این موهای نازک و پرز مانند نیز متفاوت است. لیزر پوست صورت به منظور حذف موهای زائد صورت در بانوان معمولا در نواحی زیر انجام می‌شود ؛ بالای لب / گونه‌ها / چانه / گردن / پیشانی.

چند نکته مهم در مورد لیزر موهای صورت در بانوان

  1. بعضی از تارهای صورت در بانوان به خصوص در نواحی گونه و پیشانی پرزهای بی‌رنگ هستند که درمان با لیزر نه تنها به از بین بردن آنها کمک نخواهد کرد بلکه آنها را تبدیل به موهای فعال می‌کند.
  2. در مورد کیفیت رشد موها. برخی از بیماری‌ها موجب افزایش هورمون‌های مردانه در زنان و به تبع افزایش رشد ضخامت موهای زائد صورت در زنان می‌شود و انجام لیزر به صرف از بین بردن موها در ناحیه صورت کمکی به درمان نخواهد کرد. پس برای تشخیص الگوی رویش موهای زائد و به عبارت بهتر اطمینان از نرمال بودن یا نبودن انها و انتخاب نحوه درمان باید از متخصصین پوست کمک بگیرید.

اما فراموش نکنیم لیزر کردن عوارضی نیز دارد که یکی از مهم‌ترین این عوارض آسیب به چشم هاست بنابراین لازم است حتما از عینک‌های مخصوص برای لیزر کردن که پزشک به شما میدهد استفاده کنید.

لیزر موهای زائد در چه بخش هایی از بدن انجام می‌شود ؟

همه موهای زائد بدن را میتوان به وسیله لیزر از بین برد. زنان بیشترین درخواست برای لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی، زیر بغل، پاها و صورت را دارند و مردان درخواست لیزر موهای زائد در ناحیه کمر، سینه، صورت و پاها را دارند. در حالی که لیزر موهای زائد برای تمام قسمت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد برای نواحی مانند چانه، زیر بغل، لب و بیکینی بسیار موثر‌تر است.

برای اثر دهی کامل لیزر چه مقدار زمان نیاز است ؟

برای لیزر موهای زائد و رسیدن به نتیجه مطلوب باید صبر داشته باشید زیرا همان گونه که قبلا گفته شد این لیزر طی چند جلسه انجام می‌شود که این جلسات معمولا به صورت سالانه یا دوبار در سال انجام میگردد. این کار باعث می‌شود کاهش تراکم دایم موهای زائد تا ۸۰ % برسد. البته باید توجه داشته باشید که منظور از کاهش دایم تراکم مو حذف دایم موها نمیباشد و در بین مقطع فاصله لیزر کردن موهای زائد موهای جدید رشد کرده و موهای مرده از بین میرود.

نکات لازم قبل از لیزر موهای زائد

اگر برنزه کرده اید صبر کنید تا تاثیر آن از روی پوستتان برود. انجام لیزر در این زمان ممکن است باعث ایجاد تاول و سوختگی پوست شود. برای برداشتن موهای زائد در طول دوره درمان بهترین روش استفاده از تیغ است. پس استفاده از روش هایی مانند اپیلاسیون، موچین و بند انداختن را در این زمان کنار بگذارید. بهترین زمان تراشیدن موها ۲ یا ۳ روز قبل از انجام لیزر می‌باشد.

نکات لازم بعد از لیزر موهای بدن

تا یک ساعت پس از لیزر از تمرینات بدنی سنگین خودداری کنید. حداقل تا یک ماه و نیم پس از انجام لیزر به مدت طولانی در معرض نور مستقیم افتاب قرار نگیرید پس بهتر است در این مدت افتاب گرفتن را فراموش کرده و برای پیشگیری از آسیب‌های پوستی از ضد افتاب با SPF ۱۵ استفاده کنید. فراموش نکنید که قسمت‌های لیزر نباید دستکاری شوند. پس از انجام لیزر از کرم‌های قوی و محرک که حاوی مواد شیمیایی مانند بنزوییل هستند استفاده نکنید.

لیزر موهای زائد برای چه افرادی نامناسب است ؟

  • کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند.
  • کسانی که به خاطر شغل شان مجبورند ساعات طولانی در افتاب بمانند.
  • کسانی که در محل مورد نظر عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود کامل صبر کنند.
  • کسانی که از برخی داروها مانند آکوتان، ماینوکسیدیل و…. مصرف می‌کنند.
  • کسانی که سابقه کلویید دارند.
  • کسانی که مبتلا به لوپوس هستند.

لیزر موهای زائد برای چه افرادی مناسب است ؟

نوآوری‌های ایجاد شده در لیزر موهای زائد امکان استفاده از این روش را برای همه افراد فراهم کرده است. در لیزر، پوست و موی فرد و محل لیزر بسیار مهم است. بنابراین بهترین نوع پدست و مو، پوست سفید و موی ضخیم تیره است.

در عین حال هر چه پوست تیره‌تر و مو نازک‌تر باشد درمان لیزر به طور نسبی نتیجه بخش است و در محل هایی مثل صورت و… که گیرنده‌های هورمونی وجود دارد و به دلایل ژنتیکی و افزایش هورمون‌های مردانه موهای موجور در این محلها خشن و ضخیم میشوند، کاملا با لیزر درمان نمیشوند و بعد از یک یا چند سال مجدد رشد می‌کنند و به تکرار سالانه لیزر احتیاج دارند.

دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی

در مورد لیزر درمانی خانگی باید گفت که این دستگاه‌ها برای همه درست نشده اند و برخی از افراد قادر به استفاده از آن‌ها نمیباشند. از جمله مزایای این روش درمانی میتوان به هزینه کم، راحتی و منعطف بودن این روش اشاره کرد. لیزر درمانی خانگی را شما هر زمان که بخواهید و در هر جایی که علاقه داشته باشید میتوانید انجام دهید. البته لازم به ذکر است که در کنار این نکات مثبت، نکات منفی نیز وجود دارد که باید سنجیده شوند. دستگاه‌های خانگی قطعا نسبت به مدل هایی که در مطب‌ها استفاده می‌شود از نوع مرقوبی نیست زیرا قیمت پایینی دارد.

لیزر درمانی خانگی اثری کوتاه‌مدت‌تر نسبت به نوع دیگر لیزر درمانی که در کلنیک‌ها انجام می‌گیرد بر جای می‌گذارد و هم چنین طول مدت اثر گذاری دستگاه‌های خانگی هم کمتر از دستگاه‌های حرفه‌ای می‌باشد که باعث می‌شود طول دوره مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه مشابه برای این نوع دستگاه‌های لیزر خانگی بیشتر باشد. این دستگاه‌ها یک دسته نور متمرکز را تولید می‌کنند که تنها قادر به مو زدایی از نقاطی با وسعت کم هستند مانند پشت لب و ناحیه صورت البته این هم در صورتی است که فرد در ناحیه مورد استفاده مشکلی نداشته باشد.

وجود خال، لک و ضایعه عروقی در ناحیه مورد استفاده مانع از انجام این کار است. مشکل دیگر این نوع دستگاه‌ها که معمولا به وجود می آید خطر پذیری آن است که در صورت تابش مستقیم به چشم میتواند اثرات جبران ناپذیری در ناحیه قرنیه، مردمک و حتی شبکیه ایجاد کند و بدترین حالت همان شبکیه است که منجر به کوری میگردد و توصیه مهم متخصصان این است که استفاده از این وسایل در منزل با احتیاط باشد. نکته دیگر این است که این دستگاه‌ها مادام العمر نیستند و تنها تعداد مشخص شده ای طول موج نور تولید می‌کنند و به خاطر همین در نقاط وسیع بدن کاربرد ندارند.

در طی حذف موهای زائد با لیزر، اشعه لیزر از طریق پوست به فولیکول موی فرد میرسد. گرمای شدید لیزر، به فولیکول مو اسیب وارد می‌کند که این امر، رشد آینده مو را مهار می‌کند. اگر چه حذف موهای زائد به صورت موثری رشد مو را آهسته می‌کند اما حذف دائمی موهای زائد را تضمین نمی‌کند. اقدامات نگهدارنده دوره ای نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

زدودن مو با لیزر یکی از معروف ترین و راحت ترین روش‌های زدودن مو بوده و هزینه آن نسبت به گذشته به مراتب ارزان‌تر است. اگر شما از تراشیدن، کندن یا موم انداختن برای حذف موهای ناخواسته راضی نیستید. لیزر موهای زائد ممکن است یک گزینه با ارزش در نظر گرفته شود. لیزر موهای زائد یک روند پزشکی می‌باشد که از یک لیزر( اشعه نوری شدید و جهنده ) برای حذف موهای زائد استفاده می‌شود.