در قلمرو همیشه در حال تکامل زیبایی، لیزر به عنوان یک راه حل انقلابی برای حذف موهای زائد ظهور کرده است. علیرغم محبوبیت فزاینده آن، انبوهی از تصورات نادرست در رابطه با این فناوری تحول آفرین وجود دارد که هیچ مبنای علمی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم حقایق و باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد را از دیدگاه علمی بررسی کنیم و یکبار برای همیشه به این تصورات غیر واقعی پایان دهیم.

لیزر موی زائد

حقیقت لیزر موهای زائد

فناوری لیزر، موهای زائد را با استفاده از پرتو نور و ایجاد گرما در فولیکول‌ های مو تحت تاثیر قرار می ‌دهد تا موهای ناخواسته را کاهش یا از بین ببرد. در طول این درمان یک ابزار دستی پالس های نور را ساطع می کند که توسط رنگدانه موجود در فولیکول های مو که همان ملانین است جذب می شود. گرمای ایجاد شده، فولیکول های مو را از بین می برد و از رشد موهای جدید جلوگیری می کند.

لیزر درمانی برای نواحی مختلف بدن از جمله صورت، دستها، پاها، خط بیکینی و زیر بغل بسیار موثر است. حتی با وجود اینکه جلسات زیادی برای رسیدن به بهترین نتایج مورد نیاز است، بسیاری از افراد لیزر موهای زائد را در مقایسه با روش های سنتی حذف موی زائد، یک درمان مقرون به صرفه می دانند.

بیشتر بخوانید: چند روز قبل و بعد لیزر شیو کنیم؟ نحوه شیو بین جلسات لیزر

تصورات نادرست موجود در مورد لیزر موهای زائد

یکی از تصورات غلط رایج که افراد را از انجام لیزر موهای زائد منصرف می کند، این باور است که لیزر دردناک است. در حقیقت، این حس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و پیشرفت‌ در تکنولوژی دستگاه های لیزر به‌ طور قابل ‌توجهی هرگونه ناراحتی احتمالی را کاهش داده است. از طرفی سیستم ‌های لیزر مدرن دارای ویژگی‌ های نوآورانه ‌ای مانند مکانیسم ‌های خنک ‌کننده و تنظیمات شدت هستند که تجربه راحت ‌تری را برای افراد تضمین می ‌کنند. سایر تصورات نادرست در رابطه با لیزر موهای زائد به شرح زیر است.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد برای پوست های تیره خطرناک است

یک تصور غلط رایج این است که لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست تیره‌ تری دارند نامناسب است. این باور از فناوری ‌های لیزر منسوخ شده نشات می ‌گیرد که در تلاش برای تمایز بین مو و ملانین موجود در پوست بطور بالقوه منجر به خطراتی مانند سوختگی یا تغییر رنگ پوست می شدند.

برای افرادی با رنگ پوست مختلف، لیزرهای پیشرفته به طور قابل توجهی ایمن هستند و خطر عوارض جانبی روی پوست اطراف را به حداقل می ‌رسانند.

 

ایجاد نتایج دائمی پس از یک جلسه لیزر

رایج ترین تصور نادرست در مورد لیزر این باور است که تنها در یک جلسه منجر به حذف دائمی موهای زائد می شود. لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن فولیکول های فعال مو عمل می کند و از آنجایی که مو در یک چرخه رشد می کند، چندین جلسه لیزر برای قرار گرفتن هر فولیکول در فاز فعال ضروری است. علاوه بر این، اثربخشی این روش تحت تأثیر متغیرهایی مانند نوع پوست، رنگ مو و اثرات هورمونی است.

بیشتر بخوانید:چرا لیزر روی موی سفید اثر ندارد؟ معرفی بهترین روش حذف موی سفید

لیزر موهای زائد باعث آسیب پوست می شود

باور غلط رایج دیگر این است که لیزر درمانی باعث آسیب پوست می شود. سیستم‌ های لیزر مدرن با ویژگی‌ های ایمنی داخلی طراحی شده ‌اند که هدف ‌گیری دقیق فولیکول‌ های مو را تضمین می ‌کنند و در عین حال از پوست اطراف محافظت می‌ کنند. عوارض جانبی مانند قرمزی یا تحریک خفیف معمولاً موقتی هستند و مدت کوتاهی پس از درمان فروکش می‌ کنند.

 

لیزر برای همه به یک اندازه موثر است

جذابیت لیزر موهای زائد در ایجاد پوستی صاف و بدون مو نهفته است. با این حال، یک افسانه رایج این است که لیزر برای همه افراد به یک اندازه خوب عمل می کند. در حقیقت، اثربخشی لیزر موهای زائد تحت تأثیر عوامل مختلف فردی است. درک عوامل ظریف مؤثر بر اثربخشی لیزر موهای زائد، مانند رنگ مو، نوع پوست، تأثیرات هورمونی و پاسخ‌ های فردی، انتظار واقعی‌ تری از نتایج درمان را امکان ‌پذیر می‌ کند.

بیشتر بخوانید: هزینه لیزر کل بدن چقدر است؟ قیمت لیزر فول بادی سال 1403

لیزر موهای زائد عوارض سنگینی دارد

لیزر موهای زاید با استفاده از یک پرتو ملایم اما متمرکز از نور به فولیکول مو نفوذ کرده و به گرما تبدیل می شود. شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد قرمزی و سوزش خفیف در نواحی تحت درمان است. لیزر موهای زائد در صورتی که به درستی انجام شود هیچ عوارضی برای فرد ندارد.

 

موها پس از لیزر دوباره رشد می کنند

در این رابطه باید گفت که هیچ مدرکی برای حذف کامل و مداوم موهای زائد با هیچ روشی وجود ندارد. بنابراین پس از پایان جلسات لیزر شما باید جلسات شارژ را نیز انجام دهید تا از رشد مجدد موها جلوگیری کند. جلسات شارژ یک یا دو بار در سال انجام می شود.

 

لیزر موهای زائد خطرناک است

ایمنی لیزر موهای زائد بستگی به نوع دستگاه لیزر مورد استفاده دارد. FDA سیستم‌ های لیزر جدید را تأیید کرده است، بنابراین باید مطمئن شوید که از سیستم‌ های لیزر معتبر استفاده می کنید.

بیشتر بخوانید: برای رنگ پوست من چه لیزری مناسب است؟ معرفی لیزر مناسب

لیزر باعث رشد بیشتر موهای زائد می شود

لیزر موهای زائد به هیچ وجه باعث رشد بیشتر موهای زائد نمی شود. هر فردی الگوهای رشد موی خاص خود را دارد و بدن همه دائما در حال تغییر است. برخی از افراد به مرور زمان موهای بدن خود را از دست می دهند و برخی با افزایش سن در مکان های جدید شاهد رشد موهای بیشتری خواهند بود. لیزر فولیکول‌ های مو را از بین می برد اما نمی تواند از رشد فولیکول ‌های جدید جلوگیری کند.

 

لیزر موهای زائد شما را در معرض اشعه قرار می دهد

همانطور که گفتیم سیستم های لیزر تشعشع تولید نمی کند بلکه پرتوهای نور را در سطح و به سمت فولیکول مو ساطع می کنند، بنابراین اصلا مضر نیستند.

بیشتر بخوانید: لیزر موهای زائد صورت به همراه قیمت | آیا لیزر باعث لک می شود؟

افراد گیاهخوار نمی توانند از لیزر استفاده کنند

این یکی از مضحک‌ ترین افسانه ‌ها در مورد لیزر موهای زائد است. اگر فردی رژیم غذایی فوق العاده غنی از بتاکاروتن مصرف کند، ممکن است به دلیل سطوح  بالای بتاکاروتن، پوست آن فرد کمی زردتر شود. این هیچ ربطی به جذب لیزر در فولیکول های مو ندارد.

 

لیزر موهای زائد سرطانزا است

لیزر موهای زائد از پرتوی نور استفاده می کند که انرژی کمتری نسبت به UV دارد. بنابراین ترکیبات ژنتیکی سلول‌ ها را تحت تاثیر قرار نداده و به هیچ وضع سرطانزا نیست.

 

منبع:

https://www.aluer.in/debunking-laser-hair-removal-myths-separating-fact-from-fiction

https://shorthillsderm.com/blog/dermatology/laser-hair-removal-facts-and-myths