لیزر موهای زائد یک درمان زیبایی فوق العاده مفید برای حذف دائمی موهای زائد صورت و بدن است. ایمنی بالای این تکنیک باعث شده که تقریبا برای همه قسمت های بدن مورد استفاده قرار بگیرد. با اینحال در برخی نقاط نمی توان از لیزر استفاده کرد. تقریباً تمام نواحی که موهای تیره روی صورت وجود دارد را می توان با لیزر درمان کرد. اما به دلیل خطر آسیب بافت داخلی نباید ناحیه اطراف چشم، بالای پلک یا مجرای گوش را تحت تاثیر لیزر قرار داد.

لیزر موی زائد

عملکرد لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد با استفاده از یک سیستم مبتنی بر نور، پرتوهایی را روی نواحی تحت درمان منتشر می ‌کند. انرژی نور با تولید گرما فولیکول های مو را از بین می برد. هر پالس لیزر در طول چند ثانیه چندین مو را به طور همزمان هدف قرار می دهد. بنابراین نواحی بزرگ بدن را می توان در طول چند دقیقه درمان کرد.

از آنجایی که موها در یک زمان در مراحل مختلف رشد هستند، درمان های متعددی برای هدف قرار دادن فولیکول های مو در مرحله رشد مورد نیاز است. به همین دلیل افراد برای دستیابی به نتایج دلخواه نیاز به 5 تا 8 لیزر موهای زائد به فاصله 4 تا 6 هفته دارند.

دیگر مقالات: پاسخ به تمامی سوالات پرتکرار لیزر موهای زائد

چه نواحی نباید لیزر شود؟

لیزر موهای زائد یک روش ایمن و تائید شده توسط FDA است بنابراین همه افراد با خیال راحت می توانند از مزایای آن استفاده نمایند. با اینحال استفاده از این تکنیک برای برخی نواحی ممنوع است که در ادامه شرح داده شده است.

 

اطراف چشم‌ها

از آنجاییکه بافت چشم در برابر پرتوی لیزر آسیب پذیر است و احتمال سوختن شبکیه وجود دارد نباید از لیزر موهای زائد در اطراف چشم ها استفاده کرد.

 

زخم، عفونت یا التهابات پوست

اگر روی پوست شما زخم، عفونت یا التهابات فعال وجود دارد باید از لیزر موهای زائد خودداری نمایید. این نواحی نسبت به نور و گرمای حاصل از لیزر حساس هستند و بهبودی آنها به تعویق خواهد افتاد. علاوه بر این داروهایی که برای درمان این مشکلات استفاده می کنید ممکن است پوست را نسبت به نور حساس کرده و باعث سوختگی پوست شود.

 

تاتوی روی پوست

رنگدانه های مورد استفاده در تاتو زیر سطح پوست قرار دارند و هنگام تابش لیزر ممکن است انرژی را به شدت جذب کرده و موجب آسیب های پوستی شوند. از طرفی لیزر ممکن باعث محو شدن و بی رنگ شدن تتو شود.

 

پوست‌های تیره یا برنزه شده

از آنجاییکه لیزر موهای زائد بر اساس کنتراست بین پوست و ملانین موجود در فولیکول مو عمل می کند ممکن است پوست تیره یا برنزه شده در این امر اختلال ایجاد کند. البته در حال حاضر دستگاه های لیزر پیشرفته ای در دسترس هستند که برای پوست های تیره و برنزه نیز بطور ایمن و بدون آسیب رساندن به پوست مورد استفاده قرار می گیرند.

 

لوپوس، اگزما و آکنه

افراد مبتلا به بیماری پوستی از جمله لوپوس، اگزما و آکنه  باید از لیزر موهای زائد خودداری نمایید زیرا لیزر باعث تشدید بیماری شده و به پوست آسیب خواهد رساند.

لیزر موی زائد

دیگر مقالات: در صورت مصرف راکوتان می توانم لیزر کنم؟

مصرف داروهای خاص

مصرف برخی از داروها پوست را نسبت به نور حساس می کند در این شرایط باید از لیزر موهای زائد خودداری کنید وگرنه دچار سوختگی پوست خواهید شد. حتما استفاده از این داروها را قبل از لیزر به پزشک خود اطلاع دهید زیرا عوارض زیادی در پی خواهد داشت.

فقط در صورتی که 6 ماه تا 1 سال از مصرف این داروها گذاشته باشد لیزر موهای زائد بلامانع است. داروهایی که هنگام مصرف آنها باید از لیزر موهای زائد خودداری کنید عبارتند از:

  • فنوتیازین ها
  • فلوروکینولون‌ ها
  • داکسی سایکلین
  • سولفانامیدها
  • تتراسایکلین
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی
  • رتینوئیدها
  • کاهنده­‌های قند خون
  • ویتامین A
  • داروهای مدر
  • انالاپرین
  • آمیودارون
  • دیلتیازم
  • هیدروکسی کلروکین
  • کینین
  • واریکونازول
  • داروهای ضد آکنه
  • داروهای ضد انعقاد
  • داروهای حاوی طلا

علاوه بر این در صورت بارداری و شیردهی، ابتلا به ترومبوفلبیت یا التهاب وریدی، کهیر و حساسیت های پوستی و وجود کلوئید روی پوست باید از لیزر موهای زائد خودداری نمایید.

 

نواحی حساس برای لیزر مو

لیزر موهای زائد را تقریبا می توان برای همه نواحی بدن انجام داد. اما همانطور که می دانید برخی نواحی بدن حساس تر هستند و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند. نواحی حساس برای لیزر موهای زائد شامل ناحیه تناسلی، مقعد، سینه‌،  دور چشم، زیر بغل و گردن است.

لیزر موهای زاید در نواحی حساس باید با دقت و مراقبت بیشتری انجام شود. در این رابطه قابلیت تنظیم قدرت و عمق دستگاه مورد نیاز است تا محدوده های حساس را با ایمنی بیشتری درمان کند.

لیزر نواحی حساس بدن مزایای زیادی به دنبال دارد از جمله اینکه باعث کاهش تعریق شده و احتمال فولیکولیت و عفونت را کاهش می دهد. مهمتر از همه اینکه نیاز مداوم به استفاده از سایر روش های اپیلاسیون را کاهش می دهد.

لیزر موی زائد

دیگر مقالات: آیا لیزر موی زائد باعث روشن شدن پوست می شود؟

لیزر موی کرکی باعث رشد بیشتر آن می شود؟

بطور کلی لیزر موهای کرکی دشوار است و به جلسات درمانی بیشتری نیاز دارد. در طول درمان ممکن است موهای کرکی ضخیم تر شوند که همین امر باعث می شود در جلسات بعدی راحت تر توسط لیزر حذف شوند. زیرا جذب پرتوهای لیزر توسط موهای ضخیم بهتر انجام می شود. برای لیزر موهای کرکی دستگاه های لیزر جدید در برخی مراکز زیبایی در دسترس هستند.

 

آیا لیزر موی زائد مقعد قابل انجام است؟

بله لیزر موهای زائد مقعد قابل انجام است زیرا در این نواحی موهای زائد و ضخیمی وجود دارد که حذف آنها با روش های دیگر دشوار است. علاوه بر این موهای زائد این نواحی موجب تجمع باکتری و آلودگی های مختلف شده و حذف آنها برای افزایش بهداشت و سلامت پوست مفید است.

دیگر مقالات: حقایق و تصورات نادرست در مورد لیزر موهای زائد

 در صورت وجود زگیل می توانم لیزر کنم؟

اگرچه لیزر موهای زائد به عنوان یک روش کاملا ایمن شناخته می شود اما در صورت ابتلا به زگیل نباید از این روش زیبایی استفاده کنید. زیرا نور و گرمای حاصل از لیزر باعث تحریک و گسترش زگیل ها خواهد شد. بطورکلی افراد مبتلا به زگیل تناسلی باید از لیزر موهای زائد خودداری کرده و ابتدا برای درمان زگیل اقدام نمایند.

 

منبع:

https://www.yourfacemd.com/blog/4-reasons-skip-laser-skin-treatments

https://denovohealthdallas.com/laser-hair-removal