برداشتن خال یک روش مقرون به صرفه و غیرتهاجمی است. خال‌ ها ممکن است در هر نقطه ای از بدن ایجاد شوند و از نظر زیبایی ناراحت ‌کننده و آزاردهنده باشند. چه خال روی اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد یا نگران نوع خال باشید باید به یک متخصص پوست مراجعه نمایید. پزشک پس از بررسی نوع خال در رابطه با  بهترین روش برداشت خال و هزینه آن با شما صحبت خواهد کرد.

 

خال چیست و چگونه بوجود می آید

خال ها هنگام جمع شدن سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) در کنار هم ایجاد می شوند. آنها می توانند به صورت لکه های کوچک و تیره یا برجستگی های گوشتی روی پوست ظاهر شوند که از نظر رنگ، شکل و اندازه متفاوت هستند. بزرگسالان معمولاً بین 10 تا 40 خال روی بدن خود دارند.

انواع خال

انواع خال کدامند

خال مجموعه ای از سلول هایی به نام ملانوسیت است که یک لکه تیره روی پوست ایجاد می کنند. خال ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • خال گوشتی
  • خال جانکشنال
  • خال مرکب
  • خال‌ آبی
  • خال‌های مادرزادی
  • خال‌های اکتسابی
  • خال درمال
  • خال ملانوسیتی
  • خال دیسپلاستیک
  • خال هاله ‌دار

دیگر مقالات پارسیس:  برداشتن خال با پلاسما جت کم هزینه ترین روش برداشتن خال صورت

روش های برداشتن خال

روش‌ های مختلفی توسط متخصصین پوست برای برداشتن خال ‌ها استفاده می‌ شود که هر کدام برای نوعی مختلفی از خال مناسب است. متخصص پوست ابتدا خال را ارزیابی می کند و بسته به نوع و ماهیت خال و اینکه آیا ویژگی مشکوک به بدخیمی وجود دارد، تصمیم می گیرد که کدام روش برای برداشتن مناسب تر است.

برداشتن خال با جراحی

برداشتن خال با جراحی

برداشتن خال با جراحی یک روش رایج و قدیمی است که هنوز هم برای خال های بزرگ، بدخیم و گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه برداشتن خال با جراحی

در جراحی کل خال و مقداری از بافت های اطراف آن را برش داده و برداشته می شود. این فرآیند معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد.

هزینه برداشتن خال با جراحی

هزینه برداشتن خال با جراحی به عوامل مختلفی مانند اندازه، محل و نوع خال بستگی دارد. هزینه برداشت خال به روش جراحی در تهران در سال 1403 از 1 میلیون تومان می تواند قیمت داشته باشد.

عوارض برداشتن خال با جراحی

در این روش معمولا بخیه مورد نیاز است و احتمال ایجاد اسکار وجود دارد. درد و عفونت در صورت مراقبت نادرست از عوارض برداشت خال با جراحی است.

برداشتن خال با لیزر

برداشتن خال با لیزر

لیزر درمانی گزینه ای کمتر تهاجمی برای از بین بردن خال های سطحی ارائه می دهد و به دلیل عوارض کمتر بسیار رایج شده است. برای برداشت خال از لیزر co2 استفاده می شود. که در دسته لیزر های پرتوان گازی قرار می گیرد.

نحوه برداشتن خال با لیزر

در این روش از پرتوهای نور متمرکز برای تجزیه سلول های خال بدون برش پوست استفاده می شود. برای حذف کامل خال ممکن است چندین جلسه لازم باشد.

هزینه برداشتن خال با لیزر

هزینه برداشتن خال با لیزر به فاکتورهایی مانند نوع خال، محل آن و تعداد جلسات لازم برای درمان کامل بستگی دارد. هزینه برداشتن خال با لیزر از 800 هزار تومان قیمت دارد.

عوارض برداشتن خال با لیزر

تنها عارضه در این روش برداشت خال، التهاب و خارش محل تحت درمان به مدت یک تا دو روز است.

برداشتن خال با روش کرایو

برداشتن خال با روش کرایو

کرایوتراپی شامل استفاده از نیتروژن مایع برای انجماد و تخریب بافت خال است. این روش برای خال های کوچک و خوش خیم موثر است. از متداول ترین شیوه های برداشت خال و زگیل استفاده از روش کرایوتراپی است که هزینه مناسبی دارد.

نحوه برداشتن خال با روش کرایو

روش کرایو بسیار سریع  است و فقط چند دقیقه برای هر خال طول می کشد. کرایوتراپی با توقف خونرسانی خال آن را از بین می برد. افراد ممکن است در حین انجام کار گزش خفیفی را در محل حس کنند.

هزینه برداشتن خال با روش کرایو

هزینه برداشتن خال با روش کرایو علاوه بر اندازه، محل و نوع خال بستگی به محل کلینیک و تخصص پزشک دارد. هزینه برداشت خال با کرایوتراپی از 500 هزار تومان قیمت می تواند داشته باشد.

عوارض برداشتن خال با روش کرایو

عفونت پوست، تورم و ایجاد اسکار از عوارض روش کرایو هستند. علاوه بر این تاول و درد، آلوپسی، آتروفی ممکن است در ناحیه تحت درمان رخ دهد.

برداشتن خال با پلاسما جت یا پلکسر

برداشتن خال با پلاسما جت یا پلکسر

برداشت خال با پلاسما به دلیل دقت بالا معمولا برای نواحی حساس صورت مانند پلک و گوشه چشم مورد استفاده قرار می گیرد. این روش یکی از کم هزینه و موثرترین شیوه های برداشت انواع خال گوشتی و مادرزادی است.

نحوه برداشتن خال با پلاسما

برداشتن خال با پلاسما به این شکل است که انرژی و گرمای حاصل، لایه‌ های بیرونی پوست و خال را تبخیر می کند. دقت بالا و اسکار بسیار کوچک از مزایای این روش است.

هزینه برداشتن خال با پلاسما

هزینه برداشتن خال با پلاسما نیز بر اساس نوع خال، تعداد و سطحی یا عمقی بودن خال متفاوت است. هزینه برداشت خال با پلاسما جت از 100 هزار تومان می تواند هزینه داشته باشد.

هزینه برداشتن خال: نسبت به ابعاد، تعداد و نوع خال شروع قیمت از 100 هزار تومان 

ورود به صفحه نوبت دهی

عوارض برداشتن خال با پلاسما

برداشتن خال با پلاسما عوارض خاصی ندارد فقط محل تحت درمان ممکن است دچار قرمزی و تورم شود که خودبخود طی یک هفته از بین می رود.

 

دیگر مقالات پارسیس: لیزر موهای زائد صورت به همراه قیمت | آیا لیزر باعث لک می شود؟

برداشتن خال با سوزاندن

برداشتن خال با سوزاندن

برداشتن خال توسط سوزاندن یک روش بسیار قدیمی است که به وسیله دستگاه کوتر انجام شده و گرمای ایجاد شده خال را از بین می برد.

نحوه برداشتن خال با سوزاندن

دستگاه الکتروسرجری یا کوتر با جریان برق کار کرده و با تولید گرما خال ها را می سوزاند. این روش بیشتر برای خال های سطحی و کوچک استفاده می شود.

هزینه برداشتن خال با سوزاندن

هزینه برداشتن خال با سوزاندن نسبت به روش های جدید کمتر است و تقریبا منسوخ شده است.

عوارض برداشتن خال با سوزاندن

عوارض برداشتن خال با سوزاندن ایجاد اسکار یا چاله روی پوست است و به مراقبت های بیشتری جهت بهبودی نیاز دارد.

برداشتن خال با RF

برداشتن خال با RF سرجری

برداشتن خال با RF با کمک امواج رادیوفرکانسی و تراشیدن خال صورت می گیرد.

نحوه برداشتن خال با RF

برداشتن خال با RF برای خال های برجسته بسیار موثر است و امواج رادیوفرکانسی لایه های خال را تراشیده و از بین می برند.

هزینه برداشتن خال با RF

هزینه این روش به نوع، اندازه خال، تخصص پزشک و کلینیکی که مراجعه می کنید بستگی دارد.

عوارض برداشتن خال با RF

احساس خارش، سوزش و گاهی ایجاد جوش تنها عارضه های احتمالی در این روش برداشتن خال است.

دیگر مقالات پارسیس: درمان قطعی جای جوش فرورفته با آر اف فرکشنال سوزنی ویواسه

بهترین روش برداشتن خال در حال حاضر

بهترین روش برداشتن خال در حال حاضر استفاده از لیزر CO2و پلاسما است. این روش ها درد و خونریزی ندارد و برای بیشتر خال ها قابل استفاده است. بهبود پوست نیز در این روش بسیار سریع است و عوارض چندانی هم ندارد.

 

مراقبت های بعد از برداشتن خال چگونه است

پس از برداشتن خال، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه بسیار مهم است. در 24 ساعت اول از خیس شدن ناحیه برای جلوگیری از عفونت خودداری کنید.

استفاده از پماد آنتی بیوتیک و پمادهای ترمیم کننده به جلوگیری از عفونت کمک کرده و بهبودی را تسریع خواهد کرد.

 

هزینه برداشتن خال به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

هزینه برداشتن خال به عوامل مختلفی از جمله روش برداشتن، تخصص پزشک، محل خال، نوع خال، هزینه های کلینیک یا تسهیلات مرتبط بستگی دارد.

 

رفع تیرگی جای خال بعد از برداشتن

یکی از مشکلاتی که پس از برداشتن خال با آن مواجه خواهید شد تیرگی و قرمزی جای خال است که به مرور بهبود می یابد. برای تسریع این فرآیند می توانید با مشورت پزشک از سرم ضد لک و روشن کننده، کرم های ترمیم کننده کلاژن ساز و ضد آفتاب استفاده نمایید.

 

هزینه برداشتن خال گوشتی چقدر است؟

هزینه برداشتن خال گوشتی به اندازه خال، روش مورد استفاده و کلینیکی که به آن مراجعه می کنید بستگی دارد. در جلسه معاینه پزشک در رابطه با هزینه برداشتن خال با شما صحبت خواهد کرد.

 

بعد برداشتن خال چه پمادی بزنیم؟

بهبود محل برداشتن خال می تواند حداقل دو تا سه هفته طول بکشد. پزشک حتما پمادهایی مانند زینک اکساید را برای شما تجویز می کند که تا بهبودی کامل باید از آنها استفاده کنید.

 

آیا در خانه می توانم با حداقل هزینه خال را بردارم؟

برداشتن خال در خانه به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا خال ها ممکن است سرطانی باشند. برداشتن خال  در خانه می تواند تشخیص و درمان مناسب را به تاخیر بیندازد. از طرف دیگر روش‌ های خانگی ممکن است کل خال را کاملاً از بین نبرند که خطر عفونت را افزایش خواهد داد.

 

منبع:

precisionht.co.uk/mole-removal-plymouth

www.newyorkliposuction.com/blog/mole-removal-recovery-guide